fbpx

המדריך המושלם לטיול קרוואנים

טיול קרוואנים: איך, למה, כמה ומאיפה מתחילים בכלל?

הגמישות המוחלטת המתאפשרת הודות לקרוואן הופכת כל טיול להפתעה וכייף גדול.
היכולת לנווט על פי מזג האוויר ומצב הרוח, ללא צורך לארוז או להיות מחוייבים להגיע ליעדים קבועים בזמן מוגדר, היא פרייסלס!
תוסיפו לזה נופי הרים מושלגים ואגמים שלגדותיהם חניוני קרוואנים ואתרי קמפינג מעולים וקיבלתם מתכון מושלם לטיול חווייתי.

מעבר לדעה המשוחדת שלי, צריך לקחת בחשבון שזו לא חוויה לכל אחד. טיול קרוואנים הוא סוג של קמפינג משודרג, נטול פינוקים של בתי מלון וצריך לעבוד בזה. לשטוף כלים, לנקות, לתפעל מערכות מים ושירותים כימיים. לצד הפן החוויתי עומד גם תג המחיר. במדינות יקרות, טיול עם קרוואן יחסוך לכם בעלויות אך במדינות זולות הוא הופך לפחות כלכלי. פרט למחיר ההשכרה, ישנם תשלומים לחניוני קרוואנים, הוצאות דלק וציוד לקרוואן. אז בואו נצלול לפרטים..

אז מאיפה מתחילים?

בחירת יעד

היעדים הפופולאריים לטיולי קרוואנים הם:

מערב ומרכז אירופה כולל איסלנד, ארה”ב, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד.
באזורים אלו ישנן תשתיות נרחבות המותאמות לקרוואנים הכוללות פריסת חניוני קרוואנים וקאמפים, נקודות ריקון ומילוי מים ושפכים. 

חברות תיווך בארץ להשכרת קרוואן

בארץ ישנן שלוש חברות תיווך עיקריות להשכרת קרוואנים. בין אם תזמינו ישירות מול חברות ההשכרה בחו”ל או דרך הסוכנים המקומיים, פערי המחיר יהיו זניחים (בדקתי!). יתרון נוסף הוא שיש עם מי לדבר ולקבל הסברים והדרכה בעברית,לצד אפשרות להזמין ישירות אונליין לפי מיקום תחנת האיסוף, תאריכים ובחירה מבין שלל הדגמים המוצעים בכל יעד.

בפעמיים האחרונות שיצאנו לטיול קרוואנים הזמנו דרך בנדנה קרוואנים, היחס האישי מאוד מורגש ואבי מקסים ומסייע בכל שאלה. מצרפת לכם קישור לפודקסט מעולה מבית “עושים היסטוריה” עם אבי מבנדנה קרוואנים, יתן לכם הצצה לעולם של טיולי הקרוואנים וסוג החוויה שמחכה לכם. הזמנו גם דרך מוטורהום שהצליחו למצוא לנו קרוואן בדקה ה- 99..
חברה נוספת היא “תבל קרוואנים” עם נקודת יציאה קבועה מפראג והדילים שלהם כוללים טיסות ושכירת קרוואן.
באונליין כדאי להכיר את אפשרויות ההשכרה הבינלאומיות המציעה חברת “indie campers”.



מוזמנים להצטרף לקבוצות הפייסבוק שלנו מתגלגלים בדרכים- טיולי קרוואנים

ומה לגבי המחיר אתם שואלים?

עלות שכירת קרוואן ליום תעלה בין 90 ל- 150 אירו/ דולר.
במדינות מסויימות בשיא עונת הביקושים המחירים עשויים להגיע גם ל- 200 אירו ליום השכרה.

המחיר תלוי בעונה בה אתם טסים ובדגם הקרוואן שתבחרו. כמובן שתוכלו לצפות למחיר המקסימלי ביולי אוגוסט למשל.
דרך להוזיל עלויות היא לטייל בעונות המעבר- אפריל- מאי וספטמבר- אוקטובר.
למחיר ההשכרה תוסיפו דמי הכנה חד פעמיים בסביבות 150 אירו וכל תוספת ציוד מחברת ההשכרה מתומחרת בנפרד. 
פרט לקרוואן עצמו יש לקחת בחשבון את עלות חניוני הקרוואנים המסתכמת בתוספת של  20- 25 דולר/ אירו  לחניון קרוואנים בסיסי יחסית (ישנם חניון שעולים גם 50-60 אירו), עלויות דלק, כבישי אגרה ואוכל כי בקרוואן מבשלים והרבה.

למשך זמן הטיול יש השפעה על המחיר- ככל שזמן ההשכרה ארוך יותר כך מחיר ההשכרה יורד.
למשל על טיול של שבועיים לעיתים תהיה הנחה קטנה, אך טיול של 31 ימים ויותר כבר יגרור הנחה משמעותית במחיר.
גם למזמינים זמן רב מראש המחיר יהיה זול יותר.

מפרט פנימי

קודם כל צריך להחליט האם אתם מעוניינים במוטורהום שזה קרוואן עם חיבור רציף בין הקבינה לחלל הקרוואן,
או בקרוואן נגרר, בו בזמן הנסיעה כולם יושבים ביחד ברכב. 

לכל אחת מהאופציות היתרונות שלה, אנחנו אישית מעדיפים לשכור מוטורהום כי זו חוויה כייפית יותר ועם ילדים קטנים זה ממש מתבקש. היתרון הגדול ביותר לקרוואן נגרר הוא היכולת להחנות את הקרוואן בחניון ולנסוע בחופשיות עם הרכב למרכזי ערים בקלות, ללא אתגרי חניה וניווט.

יש המון דגמים ויצרנים שונים בעלי מפרט ופריסה פנימית שונה. אני ממליצה בחום לא להסתפק בלבחור דגם המתאים למספר הנפשות שלכם, אלא לבדוק היטב את המפות של החלוקה הפנימית, במצב נסיעה ובמצב לינה. המרחב בקרוואן צפוף ומוגבל מלכתחילה ולכן כדאי כל עוד ניתן לבחור בדגם גדול יותר מהצורך שלכם. אנחנו למשל בוחרים בדרך כלל בדגם המתאים לארבעה מבוגרים ושני ילדים למרות שאנחנו זוג פלוס שני קטנים. כדאי לשים לב למיקומי המיטות ופתיחה של המיטות שאינן קבועות בזמן נסיעה. לנו למשל מאוד חשוב שתהיה מיטה אחורית קבועה בנוסף למיטה שמעל הקבינה כי היא הרבה יותר נגישה במהלך היום.

בטיול עם ילדים גדולים כדאי לדעת שישנה אופציה של מיטות קומותיים, כך שלכל אחד יש את המרחב הפרטי שלו בחלל המוגבל הזה.

דבר נוסף שצריך לוודא לגבי חלק גדול מהדגמים הוא שישנם מושבים אליהם ניתן לעגן כסאות בטיחות לילדים במידת הצורך ולא ספסל צד או כסאות מסתובבים מהחלק הקדמי.

בכל קרוואן יש מטבח קטן הכולל מקרר בינוני, כיריים גז, לרוב עם 3 להבות, ארונות מטבח לאחסון ובמקרים נדירים מיקרוגל או טוסטר אובן קטן. הקרוואן מצויד בשירותים כימיים ומקלחון. יש המון ארונות לאחסון, כך שכבר ביום הראשון תוכלו לפרוק ולסדר את כל הציוד שלכם בארונות. מקום למזוודות, תיקים ועגלות יש ב”בגאז'” של הקרוואן שזה מן חלל אחסון גדול חיצוני, עם גישה מדלת חיצונית בדופן הקרוואן ולרוב תהיה גישה קטנה אליו מפנים הקרוואן. שימו לב שגודל חלל אחסון זה תלוי דגם ובחלק מהדגמים יהיה קטן משמעותית ולכן אני ממליצה על מינימום מזוודות ויותר תיקים- מוצ’ילות.

ביטוחים והגבלות

רשיון- הרבה תוהים לגבי רשיון הנהיגה הדרוש על מנת לנהוג בקרוואן. בימינו הרוב המוחלט של הקרוואנים מתאימים לרשיון נהיגה ב’ רגיל. רק דגמים גדולים וכבדים במיוחד יצריכו רשיון ג’. 

ביטוח- מעבר לביטוחים המכסים את הקרוואן וכלולים במחיר ההשכרה, מומלץ מאוד ואף חובה לרכוש בנוסף ביטוח ביטול השתתפות עצמי. ההשתתפות העצמית במקרה של נזק, שאגב יכול להיגרם בקלות ומספיק רוורס אחד קשוח עם מפלצת של 7 מטר יכול להגיע לכ- 2000 אירו וזה לא סכום שבא לכם להוסיף על הוצאות הטיול. תוספת ביטול השתתפות עצמית כנראה תעלה לכם יותר מכל הביטוחים לכולם, אבל זה לא המקום לחסוך.

הגבלות בנהיגה ובחנייה- חשוב לשים לב בנהיגה למספר דברים חשובים: תכירו את מידות הקרוואן שלכם והפעילו שיקול דעת בכניסה לאזורים מסוימים. קרוואנים רבים עם מיטה מעל הקבינה מגיעים לגבהים שנושקים ל- 3.5 מטר,לכן היו ערניים לשילוט המציין את הגובה של הגשרים בדרככם. בכל הדרכים הראשיות לא תהיה בעיה, אך אם אתם נכנסים לערים עתיקות זו בעיה נפוצה ולכן חשוב לשים לב לתמרורים האוסרים כניסת משאיות- במידה וראיתם תמרור כזה קחו בחשבון שהוא חל גם עליכם. ובכלל באופן כללי השתדלו להימנע ככל הניתן מכניסה למרכזי ערים עתיקות, הדרכים צרות והנהיגה בהן מאוד מאתגרת.

במקומות מסוימים תהיה מגבלת זמן על חניית קרוואנים או איסור מפורש לחניית לילה, סימון כזה יופיע עם קו אדום על ציור קרוואן או הנחיה למשך זמן מותר לחניה.

לצד ההגבלות שימו לב לתמרורים המותאמים ספציפית לקרוואנים ועשויים לסייע לכם מאוד.
למשל תמרור המציין נקודת ריקון מים, ציור אוהל או קרוואן המצביע על חניון או אתר קאמפינג קרוב.

תהליך מסירת קרוואן ותפעול

תהליך מסירת הקרוואן בתחנת ההשכרה הוא תהליך שעשוי לקחת בסביבות השעה וחצי עד שעתיים וצריך לקחת זאת בחשבון ולהגיע עם סבלנות. לאחר השלמת טפסי ההזמנה ואישור כל הפרטים, צילומי דרכונים והשלמת כל פרטי ההתקשרות, תעברו תדרוך מקיף איך לתפעל את הקרוואן. תכירו את מערכות המים, השפכים, גז וחימום. חשוב להיות מאוד קשובים ולשאול כל שאלה רלוונטית עד שתבינו כיצד לתפעל כל חלק וכיצד לנהוג במקרים של תקלות.

יצא לנו כבר לשכור קרוואן בצרפת, שם אף אחד לא דיבר אנגלית וכל ההסברים הועברו בצרפתית. אנחנו מנוסים מספיק ויודעים איך לתפעל קרוואן, אך אם קורה לכם מקרה שכזה- פנו למתווך הישראלי ממנו הזמנתם את הקרוואן ובקשו הסברים מקיפים, הם מכירים היטב את המערכות ויוכלו לסייע לכם, כמו כן עם קצת תושייה תוכלו למצוא סרטוני הסבר ביוטיוב ואני מבטיחה בטיול הבא שלנו לצלם סרטוני הסבר בעברית. בינתיים מצרפת לכם קישור לסרטוני הדרכה באנגלית באתר מוטורהום.

שימו לב איזה ציוד נוסף אתם מקבלים עם הקרוואן, כדאי לוודא שיש לכם גלגל חלופי למשל כי לא תמיד זה מובן מאליו. תבררו איך מוציאים אותו ומה לעשות במקרה שצריך להחליף. מניסיון שלנו ממש לא כל פנצ’ריה יודעת להתמודד עם החלפת גלגל בקרוואן לכן מומלץ לברר את כל פרטי ההתקשרות לשירותי דרך המגיעים לכם.

בנוסף כדאי לשים לב שאתם מקבלים משולשים ליישור בזמן חניה, כי להגיע לחניון ולקבל שטח לא מפולס אומר להכין אוכל עם הטייה בעייתית. ציוד נוסף שתקבלו הוא כבל מאריך לחשמל וחומר כימי לשירותים שמספיק בערך לשבועיים וניתן לקנות אותו בחלק מתחנות הדלק.

עם הקרוואן תקבלו שני בלוני גז מלאים לרוב, אין שום סיבה לחסוך בשימוש בהם בזמן חניה גם אם אתם לא בחניון, מחוברים לחשמל. בזמן ההדרכה יסבירו לכם כיצד להחליף בין הבלונים, מומלץ ממש להתנסות פיזית בזמן ההדרכה. שימו לב שכל בלון גז ניתן להחליף רק לבלון של אותה החברה, תכירו את השם ואת הצבע שתדעו מה לחפש במידה ואתם צריכים לקנות חדש.

טיפ חשוב!

לכל קרוואן יש דו”ח ליקויים, בו מפורטים כלל התקלות, מכות, ליקויים של הקרוואן הספציפי אותו תקבלו.

שימו לב לכל דבר אפשרי בזמן שאתם סורקים אחר אותם ליקויים עם נציג חברת ההשכרה. ממליצה בחום לצלם וידאו של כל הקרוואן מבפנים ומבחוץ בו אתם מצביעים על כל שריטה או מכה הכי קטנה בגוף הקרוואן, כתמים על מזרנים או מכות על שולחנות או משטחים- על מנת שבהחזרה לא ישייכו אליכם פגיעה זו שכבר הייתה קיימת. כמו כן תוודאו שבמידה ופגיעה ספציפית לא הופיעה בדו”ח, שהנציג יוסיף אותה. 

ציוד נוסף-

בתחנת ההשכרה תוכלו לשכור ציוד נוסף כמו שולחן וכסאות פיקניק, ערכת ברביקיו, מצעים, מגבות, כסאות בטיחות לילדים ואופניים.
תשקלו את האופציות המוצעות לכם, האם יש בהן צורך והאם המחיר מתאים לכם.

שולחן וכסאות למשל זו תוספת נהדרת אם אתם מטיילים במזג אוויר נוח, מאוד נחמד לשבת לארוחות משפחתיות בחוץ בטבע או בחניונים ולהפיג קצת את הצפיפות של הקרוואן. אך אם זו תקופה קרירה או גשומה זו הוצאה לחלוטין מיותרת.

אנחנו בדרך כלל שוכרים כסאות בטיחות מחברת ההשכרה כי אין לנו כוח בנוסף לכל הציוד לסחוב גם את זה, אבל פעם אחרונה התאכזבנו מהאיכות אז זה משהו שצריך לקחת בחשבון.

כמו כן, במידה ואתם בכל זאת משכירים מהחברה, תדאגו לשלוח להם הודעה לפני כן עם גילאי הילדים על מנת שיתאימו להם את כסאות הבטיחות.

לגבי מצעים ומגבות של חברת ההשכרה- סט מצעים ושמיכה יעלה לכם 50 אירו לאדם, סט מגבות עוד 22 אירו לאדם, למספר אנשים זה כבר מצטבר לסכום לא מבוטל ואגב התמורה לא מאוד איכותית.

במידה וכרטיסי הטיסה שלכם כוללים יותר מזוודות משתכננתם להביא, תוכלו להשתמש בשקיות וואקום ולהביא אתכם מצעים, מגבות ושמיכות פליז דקות.

במידה ולא, מה שאנחנו בדרך כלל עושים זה לאתר מראש את סניף איקאה הקרוב ומשלימים שם ציוד בזול. מהבית מביאים סט מצעים שעתיד להישאר מאחור ושתי מגבות.

כלי מטבח לרוב תקבלו מחברת ההשכרה, והערכה תכלול את כל הכלים שתזדקקו להם. לשומרי כשרות ממליצה להביא מעט כלים מהארץ ולקנות השלמות ביעד.

חניוני קרוואנים וחניות יבשות

באזורים בהם ישנה פעילות ענפה של טיולי קרוואנים, חניוני קרוואנים יהיו בהתאם, בשפע.
ישנם חניוני קמפינג בסיסיים הכוללים חיבור לחשמל, שירותים ומקלחות ונקודות ריקון ומילוי מים ובחלק מהמקרים חדר כביסה. חניונים כאלו יעלו לרוב עשרות בודדות של שקלים ללילה. 

רוב גדול של חניונים יהיו ממוקמים בנקודות מהממות בפני עצמן, על גדות אגמים או לצידי נחלים, בתוך שמורות טבע ובלוקיישנים מעולים.

באזורי תיירות עונתיים תוכלו למצוא חניוני קרוואנים מפנקים שלפעמים שווה להגיע אליהם במיוחד כדי להשתקע כמה ימים. חניונים אלו יכללו אזורי משחק לילדים, בריכה בהרבה מקרים או מיקום מנצח לגדות אגם, מסעדה, חדר כביסה, מטבח מאובזר ואזורים נוחים לערוך ארוחות. אנחנו לא שילמנו הרבה מעבר למאה שקלים ללילה על חניון שכזה. שימו לב שהמחיר משתנה בהתאם להרכב שלכם- מבוגרים משלמים יותר, לרוב ילדים עד גיל 6 ייכנסו בחינם, והקרוואן משוכלל בנפרד. לכן לפעמים אם אתם 4 מבוגרים כניסה לחניון מפנק הופכת ללא כלכלית.

צריך לשים לב כי בהרבה מקרים ניתן לבצע צ’ק אין לחניונים עד שעה מסוימת ולכן אם אתם יודעים שתגיעו מאוחר בלילה, או אם אתם מטיילים מחוץ לעונה- כדאי להתקשר להזמין מקום טלפונית על מנת שתוכלו להיכנס לחניון בזמן שנוח לכם ולא תאלצו להיתקל בשער סגור ללא אף אדם לדבר איתו.

אחרי שהבהרתי את עניין החניונים- דעו שאתם ממש לא מוגבלים ללינה בהם! יש אופציה לחניה יבשה.
הכוונה היא לחנות חניית לילה בשטח פתוח, בטבע או בחניון חופשי- ללא תשלום.

כל עוד אתם לא חונים בשטח פרטי, אין שלט האוסר חניית קרוואנים או שלט האוסר נקודתית חניית לילה, תוכלו לחנות במקום ללא חשש. במידה וישנן נקודות ריקון ומילוי מים חופשיות במדינה בה אתם מטיילים, תוכלו להתנהל כך עם מינימום כניסה לחניונים. באירופה לרוב חנינו בחניות יבשות בנקודות יפהפיות בטבע (על פי המלצות מטיילים דרך אפליקציית  park 4 night) ללא שום בעיה וכל יומיים שלושה נכנסנו לחניון קרוואנים בעיקר בשביל החוויה הנוספת.

אפליקציות ואתרים יעילים

אפליקציות שאני מאוד אוהבת להשתמש בהן לאיתור חניוני קרוואנים, קאמפים ונקודות ריקון מים הן:

באירופה-

park 4 night

campercontact 

אתר למציאת נקודות ריקון מים אפורים באירופה 

בצפון אמריקה-

Goodsam

אפליקציות לבדיקת מזג האוויר:

accuweather
YR

כבישים חסומים וניווט-

ברוב היעדים waze עובד מצויין אבל תמיד מומלץ לבדוק קודם את הדרך גם בגוגל מפות.

באזורים מבודדים וייז לא תמיד תהיה מעודכנת בכבישים חסומים, אך לרוב בגוגל כביש חסום יופיע בזמן אמת עם סימון של תמרור אדום עגול עם פס לבן אופקי באמצע.

ציוד

זוהי רשימת ההמלצות שלי לציוד ספציפי לטיול קרוואנים, בהרבה מקרים לוקח טיול, שניים עד שמבינים כמה משמעות יש לפריטים קטנים בטיול שכזה.

נקיון:

סמרטוט רצפה ומטליות קטנות למשטחים- אני לא צוחקת, לא ניתן לאתר את הפריטים האלו משום מה, ובלתי אפשרי לתחזק את הקרוואן בלעדיהם. להביא מהארץ!!!

איך שאתם מגיעים ליעד, הוסיפו לכם לרשימת הקניות בסופר:

כלור או חומץ, נוזל ניקוי כללי, סבון כלים וסבון לידיים לשירותים. בטיול עם שני בנים קטנים, אתם לא מתארים לכם כמה פעמים ביום צריך לנקות את השירותים 🙂
תוסיפו לרשימה גם סקוצ’ים, נייר טואלט, מגבונים ונייר סופג.

פריט חובה שנכנס לאחרונה לרשימה הוא כפפות חד פעמיות, ומי שמרוקן את המיכל הכימי יודה לכם.

שקיות:

מכל המינים ומכל הסוגים!

אם אתם מגיעים לטיול קצר פשוט תביאו מהבית כדי לא לקנות מארזים גדולים.

שקיות זבל

שקיות סנדוויצ’ים

זיפ לוק- לאיקאה יש מעולים עם שני גדלים שונים במארז

שקיות בגודל בינוני, תאמינו לי גם להן יהיה שימוש.

כביסה:

דפים לכביסה- מוצר חובה, לא מלכלך ותופס אפס מקום

שקית איקאה גדולה או שק בד ואפילו שניים- כדי לתפעל כביסות

חוט- למקרה שממש בא לכם לכבס משהו ביד ויהיה על מה לתלות לייבוש.

אוכל:

אני תמיד לוקחת מהארץ את כל התבלינים שאני אוהבת להשתמש בהם בשקיות חדשות סגורות.

בנוסף אני מצטיידת מהארץ בשלל תיבוליות בכל טעם אפשרי, זה מוצר שאין סיכוי שאשתמש בו ביום יום, אבל בזמן טיול הדבר הקטן הזה מייצר ארוחה תוך חמש דקות.

מעבר לזה, למי שאין מגבלת כשרות, תקנו הכל ביעד. זה 90% הנאה לקנות מוצרים מקומיים ולטעום טעמים אחרים. (לשומרי כשרות, קחו בחשבון שבכל מקום יש פירות,ירקות, ביצים,אגוזים, דגנים וקטניות- אז תחשבו טוב אילו פרטים יבשים להביא אתכם מהבית, ותקצו לזה תיק או מזוודה נפרדת)

חד פעמי– באופן אישי אנחנו במגמה של צריכה מינימלית ככל האפשר של מוצרים חד פעמיים- לא קונים כלים חד פעמיים, עברנו לבקבוקים רב פעמיים וכוסות קפה רב פעמיות, ואפילו קשי נירוסטה, אבל במידה ואלו פריטים שקריטיים לכם לשפיות- דעו שברוב המקומות פשוט כמעט בלתי אפשרי למצוא אותם. עם הקרוואן תקבלו סטים של כלים וסירים, במידה ואתם שומרי כשרות תביאו אתכם כמה צלחות פלסטיק, מחבת וסיר קטן ותוסיפו קצת השלמות ביעד. ואם אתם חייבים חד”פים, אז תביאו מהארץ.

פריטים לילדים:

בריכה קטנה מתנפחת- כדי לקלח פעוטות בצורה קצת יותר נעימה, או לקנות ביעד גיגית קטנה וזולה.

רמקול בלוטות’- כדי להשמיע מוזיקה אהובה ומוכרת בזמן נסיעה.

טאבלט ואוזניות מותאמות (אנחנו מאפשרים רק בטיסות ובנסיעות ארוכות)

משחקים קטנים והרבה לרגעי שעמום בנסיעות. אנחנו ציידנו גם בכדורי בד, כאלו שלא ישברו דברים ברחבי הקרוואן.

שעוונית במידה ויש ילדים בגיל גמילה.

ממרחים שהילדים אוהבים והם מתכון בטוח לסנדוויץ’ שייאכל- תביאו מהארץ (אנחנו מביאים דבש/ סילן בבקבוק לחיץ וטחינה גולמית)

פריטים כלליים:

פנסים, יותר מאחד וסוללות. 

מספריים

ווקי טוקי- ולא רק כמשחק לילדים-אנחנו גילינו שברוב הקמפינגים באופן מכוון אין ווייפיי בשירותים ומקלחות. אז אם התקשורת ביניכם מתבססת על ווייפיי כשאתם מתפצלים, ווקי טוקי יכול לעזור. אותנו זה שימש והרבה.

תיק גב קטן וטוב לטיולי יום

כפכפים למקלחות בקמפינגים

זהו, מה שנשאר לכם עכשיו זה רק להחליט ומכאן והלאה- ההנאה מובטחת!

טיול קרוואנים בנורווגיה
טיול קרוואנים בדרום שווייץ
טיול קרוואנים באלפים הצרפתיים
טיול קרוואנים במרכז שווייץ
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!
ניוזלטר שכולו טיולים, תיירות, טיסות והמון השראה

מסלולי טיול מומלצים, טיפים נבחרים
ועדכונים מעולם התעופה והתיירות. 
הכל ישירות למייל של חברי הניוזלטר.

צרו קשר