fbpx

הטסת רחפן- חוקים, הגבלות וצילומים מרהיבים

בשנתיים האחרונות אנחנו, כמו מטיילים וצלמים רבים נוספים, מטיילים עם רחפן צילום. לאוהבי צילום מדובר בתחביב של ממש ומבחינתנו, זה מעניק עוד רובד נוסף לטיולים שלנו, שהם ברובם טיולי טבע ונופים.

הרחפנים נכנסו לשוק בסערה ישירות לידי הצרכן הפרטי, מה שאומר שמאפס חקיקה בנושא אנחנו עוברים תהליכי למידה, בדיקה וחקיקה תוך כדי תנועה. חשוב לדעת שלכל מדינה החוקים, ההנחיות וההגבלות שלה, אך ישנם מספר קווים מנחים שתקפים בכל יעד:

אסור להטיס את הרחפן בשטח מיושב– לא רק בעיר אלא גם ביישוב קטן, צריך להתרחק ממוקד ההתיישבות ולהטיס שם. (לפחות כ- 250 מטרים)

אסור להטיס את הרחפן מעל אנשים (יש להתרחק כ- 250 מטרים מאזור התקהלות של אנשים)

אסור להטיס את הרחפן בקרבת שדות תעופה וכ- 2 ק”מ מהשדה

כמו כן, אין להטיס בסביבת תחנות כוח, מתקנים בטחוניים, בסיסי צבא וגבולות מדיניים.

בארץ, הגובה המקסימלי להטסה הוא 50 מטרים.

פרט להנחיות החד משמעיות האלו, לכל מדינה החוקים שלה, והם נעים בין איסור גורף להכניס רחפן לשטח המדינה ועד קווים מנחים כלליים בלבד. דעו כי זוהי אחריותכם הבלעדית לבדוק מהם החוקים בכל יעד. החוק אינו מבחין בנושא בין אזרחי המדינה לבין תיירים. 

עוד לפני שאתם עולים לטיסה ישנן מספר הנחיות שחשוב להכיר:

חובה על סוללות הרחפן לעלות אתכם למטוס! הסוללות הן סוללות LIPO, עשויות מליתיום פולימר. מה שזה אומר בפועל- שבשינוי לחצים הן עשויות להתלקח. כמו כן, על הסוללות להיות פרוקות ל- 30% ופחות.

חברות התעופה, מותירות לכל נוסע לשאת עימו סוללות עד 160 וואט סה”כ. הספק סוללה אחת הוא בערך 60 וואט. את גוף הרחפן עצמו, ניתן לשלוח לבטן המטוס, לאחר שארזתם אותו היטב. אנחנו באופן אישי מעדיפים לקחת גם אותו יחד עם שאר ציוד הצילום איתנו למטוס על מנת שלא ייפגע בדרך.

במהלך הטיולים שלנו נתקלנו בשילוט המנחה שימוש ברחפן באזורים מסוימים, לכן חשוב לשים לכך לב. בנורווגיה למשל בנקודה מסוימת בטרק אל צוק המטיף- מוקם סוג של “תמרור” המודיע שמנקודה זו ואילך לא ניתן להטיס את הרחפן. בדיעבד אני מבינה כמה שזה הגיוני: מצד אחד נאסרה הטסה בנקודה הכי יפה של הטיול, על הצוק עצמו. אך מצד שני על הצוק יש רוחות מטורפות ובזמנים מסוימים גם לא מעט אנשים. שילוב של רחפן, רוח חזקה ואנשים על צוק יכול לגרום חלילה לסטייה של הרחפן אל עבר קהל האנשים ואף לגרום לנפילה מהצוק. גם בשווייץ בנקודה יפה וסופר פוטוגנית אחרי שכבר הוצאנו את הרחפן כדי להטיס אותו- ראינו שלט שאוסר זאת באותה הנקודה.

באוסטריה הטסנו את הרחפן במספר מקומות, ורק לאחר שחזרנו לארץ גילינו שיש במדינה דרישה לעבור סוג של מבחן רישוי ובנוסף אישור לכל הטסה, מה שאומר שההטסה אסורה לרוב התיירים. במידה ונתפסים על הטסה שלא על פי החוקים עשויים להינתן קנסות כבדים ואפילו מאסר! 

ישנן מדינות הדורשות מספר זנב- שזו מן לוחית רישוי לרחפן. במדינות מסוימות נדרש ביטוח (סוג של ביטוח צד ג’).  ברוב המדינות אסורה הטסה עיוורת, כך שצריך לשמור על קשר עין עם הרחפן. האיסורים שציינתי לעיל חוזרים על עצמם בכל יעד, בשינויי טווח, למשל גובה הטסה. הגובה ינוע בין 50 ל- 150 מטרים. כך גם מרחק הטסה משדות תעופה- בין 2 ק”מ ועד 15 ק”מ במדינות מסוימות.

אפליקציות שימושיות:

AirMap– הנחיות למטיסי רחפנים ומידע בנוגע לאזורים אסורים להטסה.

Dronecast– מזג אוויר ותנאים נוחים להטסה.

אל תתנו לכל המגבלות להתיש אתכם, ואל תוותרו על צילום ברחפן כי זה לגמרי שווה את זה! רק שימו לב שאתם שומרים על החוקים ולא מסכנים אף אדם, כולל את עצמכם.

כדי לחזק את החשק, אני מזמינה אתכם לשלוח אליי צילומים שצילמתם ברחפן עם שם הצלם לקרדיט, מקום הצילום וקישור למדיה החברתית שלכם. את הצילומים אוסיף לפוסט הזה וכשיהיו מספיק משתתפים אכין כתבה מושקעת שתתפרסם בכל המדיות הרלוונטיות.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!
ניוזלטר שכולו טיולים, תיירות, טיסות והמון השראה

מסלולי טיול מומלצים, טיפים נבחרים
ועדכונים מעולם התעופה והתיירות. 
הכל ישירות למייל של חברי הניוזלטר.

צרו קשר