fbpx

נורווגיה- טיפים כלליים ומסלול ראשוני

בספטמבר האחרון ניצלנו את חופשות החגים ורצף החופשים שנוצרו כדי לטוס לטייל במשך חודש שלם.
הייתה לנו תוכנית כללית של לאסוף קרוואן בגרמניה ומשם לעלות צפונה לנורווגיה. מה שלא ידענו זה שבסוף נמצא את עצמנו מטיילים גם באוסטריה 🙂 

אז מה היה לנו?

חודש 1
קרוואן 1
2 הורים, 2 גורים
5 מעבורות
6 מדינות
7600 ק”מ
12,410 תמונות (אמיתי!)
877 רגעי משבר
95763215 רגעים מדהימים של אושר

 

אתם איתנו כבר בקבוצה “ילדים מטיילים“? בואו! מטיילים ומייעצים כאן

נורווגיה היא אחת המדינות היפות ביותר שזכינו לטייל בהן. הטבע כאן פראי ודרמטי, עם מינימום מגע יד אדם, דבר ששובה אותי בפני עצמו. לא צריך יותר מנסיעה בכבישים הצרים, המתפתלים כדי לספוג את העוצמות של הפיורדים המשגעים. 

הפיורדים הם תופעת טבע עוצרת נשימה של קרחונים שחצבו בהר את דרכם לאוקיינוס והותירו אחריהם לשונות אוקיינוס המגיעות אל פנים היבשה.  מהן עולים מצוקים המגיעים למאות מטרים מעל גובה פני הים, ולהשלמת האווירה עשרות מפלים ניגרים מהם.

תפאורת הסתיו מתאפיינת בהרים בעלי גוונים מהפנטים היוצרים מעין צבעי קשת על גבי ההרים, שכבות שכבות של גווני שלכת המשתנים בהתאם לקור ככל שמביטים מעלה על גבי ההר.
אזורים שלמים מבודדים מכל התיישבות, משובצים באגמים, יערות, פסגות מושלגות ויופי אינסופי.

לפרקים הרגשנו שאנחנו נמצאים על כוכב לכת אחר כשהמחזה שנגלה לעינינו כלל משטחי סלע ירוקים המצופים חזזית, בניגוד להם מבצבצת צמחייה באדום עז בטונדרה הקפואה.

על מנת לטייל בנורווגיה צריך לקחת בחשבון את המרחקים העצומים והאזורים המבודדים. אנחנו בחרנו לטייל ללא תכנון מוקדם ובגמישות מקסימלית הודות לפריווילגיות שמאפשר טיול עם קרוואן. מי שמתכנן לשכור רכב ולעבור ממקום למקום צריך לתכנן את המסלול בקפידה בטרם ההגעה על מנת לדאוג למקומות לינה ולמעברים רבים.

לפני שמתחילים לתכנן טיול בנורווגיה כמה דגשים חשובים שצריך לקחת בחשבון-

מזג אוויר- 

מזג האוויר בנורווגיה הפכפך וקשוח במיוחד. למה קשוח? כי הוא משתנה מספר פעמים ביום ולכן חשוב לדעת לקבל זאת באהבה ולתכנן את עצמכם בהתאם.
היום יכול להתחיל בשמש, מהר מאוד להתחלף בגשם רוחות ועננות וכך עם הפוגות להימשך כל היום. כמו גם יכול להיות שבוע שלם של גשם ללא הפסקה.

דרך להתמודד:

להוריד את אפליקציית YR לנייד ולעקוב אחר מגמות מזג האוויר בכל יעד ובסביבה הקרובה לו. 

דבר חשוב נוסף הוא- גמישות! במידה ותכננתם מסלול קשיח במיוחד עם מקומות לינה סגורים מראש לכל לילה ולרוע מזלכם נפלתם על שבוע שלם של גשם- זה עדיין מהנה ויפהפה אבל החוויה נחתכת ב- 50% .

כל יום מומלץ להתעדכן במפת מזג האוויר ולתזמן את ההגעה ליעדים לפי שעות שמש, אם נפלתם על יום בהיר במיוחד- זה הזמן לצאת למסלול רגלי.

החודשים המומלצים ביותר לטיול והמתוירים ביותר הם יולי אוגוסט. חודשים אלו מאופיינים ביותר ימי שמש ופחות ימי גשם, כמו גם ימים ארוכים במיוחד (שקיעה לכיוון 12 בלילה!) וניתן לצפות בתופעת “שמש חצות”

אנחנו בחרנו לטייל בספטמבר כי אנחנו תמיד בעד עונות מעבר מכיוון שהן יפות יותר, מתוירות פחות ולרוב זולות יותר.
מה היה לנו? שקיעה בסביבות 8-9 בערב והרבה גשם! (ואפילו שלג)

מה עשינו? שינינו את המסלול שלנו כל יום בהתאם למפת הגשמים. כך זכינו להגיע למקומות שלא נכנסו לתכנון המקורי ובסופו של יום אלו היו האזורים שהכי התאהבנו בהם בנורווגיה.

תקציב-

נורווגיה נחשבת לאחת המדינות היקרות ביותר באירופה (ועושה רושם שאיסלנד ושווייץ מתחרות בה על התואר המפוקפק) התקציב הדרוש לטיול בנורווגיה מהווה חסם משמעותי להרבה מטיילים שחולמים לטייל בה.

איך זה בא לידי ביטוי?

מחירי לינה לא זולים באופן יחסי– מבדיקה קצרה בבוקינג עולה שלילה במלון בחודש יולי לזוג+ 2 יעלה בין 120- 400 דולר (בהזמנה של חצי שנה מראש).
מבדיקה יותר מקיפה של מחירי דירות, אכסניות ומלונות ממוצעים, עולה שהמחירים נעים בין 250 ל- 750 ש”ח ללילה בהתאם לרמת האירוח. בהרבה מקומות ישנה תוספת תשלום עבור שימוש בסדינים ומגבות. 

מחירי השכרת רכב– עלות השכרת רכב בברגן למשך שבועיים תתחיל ב- 2600 ש”ח לדגם הבסיסי ביותר ורכב קצת יותר מרווח יעלה 3300 ש”ח.

איפה מתחילה הבעיה? הרבה פעמים לא רוצים להחזיר את הרכב בנקודת האיסוף מכיוון שמרחקי הנסיעה גדולים ומאוד ועדיף לנצל את הזמן בטיול על פני חזרה לנקודת המוצא.

החזרה בנקודה אחרת כרוכה בתשלום קנס גדול! כמה גדול? עלות השכרת אותו רכב בסיסי שעלה לנו 2600 ש”ח תקפוץ, בהחזרתו בבודו שבצפון המדינה ל- 6500 ש”ח. 

מחירי ארוחה במסעדות– הוצאה מהותית עליה מתלוננים רבים מהמטיילים בנורווגיה, סדר גודל של פי 2-3 ממחירי המסעדות בארץ (שלא זולים מלכתחילה) מחיר ממוצע לארוחה זוגית: 350 ש”ח

מחירים בסופרים– מבדיקה שלי המחירים בסופרים די דומים למחירים בארץ, פלוס מינוס 10-20 אחוז על מוצרים ספציפיים. 

דלק– 7-9 ש”ח לליטר דיזל/ בנזין (יש לפעמים הבדלים גדולים בין התחנות השונות)

מעבורות– תוספת של מאות שקלים (לפחות) לתקציב
מחירי מעבורות למרחקים קצרים בתוך נורווגיה עלו לנו בין 150- 350 ש”ח לקרוואן,שני מבוגרים ושני ילדים קטנים (לגיל יש משמעות)

איך אנחנו התמודדנו עם אתגרי התקציב?

לינה ורכב: בחרנו לשכור קרוואן גדול ל- 6 אנשים בגרמניה, שם מחיר ההשכרה הינו שליש לעומת מחיר ההשכרה בנורווגיה. עלות שכירת קרוואן בגרמניה נעה בין 90 ל- 150 אירו ליום, תלוי בעונה ובדגם.

אוכל: הצטיידנו היטב בברלין, שם המחירים בסופרים זולים בצורה שערורייתית (בערך רבע מהמחירים בארץ)

קנינו הכל מהכל החל מכמויות של אוכל יבש ושימורים ועד גבינות ופינוקים. בסופרים בנורווגיה ביצענו השלמות של קניות ומוצרים טריים בתחלופה יומיומית. בישול של הארוחות מהווה חיסכון גדול לתקציב.

מנגד, צריך לקחת בחשבון את תוספת הנסיעה עד לנורווגיה וחזרה ממנה כמו גם עלויות למעבורת מדנמרק לנורווגיה (1000 ש”ח ל- 3.5 שעות) בחזור לקחנו מעבורת ממיקום שונה שעלתה לנו 800 ש”ח.

א-ב-ל! מה היופי הכי גדול בנורווגיה?

כל הטבע הוא לגמרי בחינם!

זמני ומרחקי נסיעה-

כבר כשניגשים למפת נורווגיה מבינים שעל מנת להרכיב מסלול טיול הכולל את יעדי החובה בביקור בה, זה יהיה כרוך בק”מ לא מבוטלים של נסיעות. מה שפחות ברור מהמפה שלא רק שיהיו המון נסיעות, הן יקחו לנו המון זמן. 

תוואי הדרך וחוקי התעבורה במדינה יאפשרו לכם לנהוג במהירות שבין 60 ל- 90 קמ”ש, כשברוב המקרים תתייחסו לרף התחתון כמייצג. 

צריך לקחת בחשבון שנורווגיה היא לא יעד אידיאלי לטיולי כוכב. על מנת להצליח להנות ולספוג ממנה כמה שיותר, ברוב המקרים תאלצו להחליף מקום לינה כל לילה ולתכנן זמני נסיעה של בערך 3-4 שעות ביום לבערך 200 ק”מ.

זהו פרט מהותי בטח ובטח כשמטיילים עם ילדים וצריך להעביר שעות נסיעה מרובות. היתרון של טיול בקרוואן במקרה הזה הוא נוחות מקסימלית- מקרר ושירותים צמודים מאפשרים לעצור בכל רגע נתון לפיפי או הפסקת נשנוש ופריקת אנרגיה וכך מקלים על הנסיעות הארוכות, שאותן השתדלנו לתזמן לשעת השנ”צ.

התחלנו את דרכנו בקצה הדרומי של נורווגיה, קריסטיאנסאנד. זוהי נקודת ההגעה של המעבורת היוצאת מצפון דנמרק. מסלול הטיול שלנו היה מאוד דינמי מתחילת הדרך. הגענו לתוך יום גשום וסוער, ללא שום הפוגה וכבר חשבנו שאם אלו הם פני הדברים אולי כבר נחזור דרומה למזג אוויר מאפשר ונוח יותר לטיול. החלטנו לתת צ’אנס לכמה ימים, בכל זאת, הגענו עד נורווגיה! 
כעבור יום הגענו לסטאוונגר, ממנה יצאנו לטרק נהדר, הפריקסטולן, צוק כס המטיף וזכינו למזג אוויר לא פחות ממושלם. בנקודה זו הבנו שאנחנו כאן כדי להישאר, נמצא את הדרכים להתמודד עם גשמים, ערפילים ורוחות ולו רק בשביל כמה קרני אור בתוך כל היופי הזה שהתנקז למדינה אחת כל כך מדהימה ביופיה.

המשכנו בדרכנו צפונה אל עבר הפיורדים המפורסמים של נורווגיה.
הפיורדים הם תופעת טבע עוצרת נשימה של קרחונים שחצבו בהר את דרכם לאוקיינוס והותירו אחריהם לשונות אוקיינוס המגיעות אל פנים היבשה, מהן עולים מצוקים המגיעים למאות מטרים מעל גובה פני הים. להשלמת האווירה עשרות מפלים הניגרים מהם.. הגשם שליווה אותנו הביא אותנו להתרחק ממוקדי העניין באזור פלאם ונסענו בעקבות השמש לאזור גול ולצד המזרחי של שמורת היוטנהיימן, אזור פראי בעל תחושה של הימצאות על כוכב לכת אחר. 

הנקודה הצפונית ביותר אליה הגענו הינה הדרך האטלנטית. ממנה התחלנו את דרכנו חזרה דרך, דרך הטרולים ופיורד הגיירנגר המרשים ומשם מזרחה ללילהאמר, אוסלו וחצייה לשוודיה.

בחלק הבא אפרט את מסלול הטיול שלנו בנורווגיה בהרחבה, כולל מוקדי עניין בכל אזור, דרכים מומלצות וטיפים מהשטח.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!
צרו קשר